Helt ærlig nå: Hvem har hvilket ansvar?

Ny jobb. Ny rolle i samme bedrift. Husker du følelsen? Alt du skulle få til. Mulighetene du skulle benytte, dørene du skulle åpne, menneskene du skulle engasjere, rutinene du skulle utfordre? Så kommer hverdagen, og litt med litt slukes tiden din.

For de aller fleste er det sånn, tiden til «det lille ekstra» er noe vi har de første ukene i ny jobb. Deretter er det alt for mange av oss som jobber etter skippertak prinsippet. Så når skal vi ta oss tid til å lære? Når kan vi forvente at andre skal ta seg tid til å vise oss ting?

Jeg har noen påstander:

  • Bedrifter er flinkere til å snakke om onboarding av nyansatte, enn de er til å praktisere det. Det er det samme som gjelder med back-up, det finnes to typer: De som har gjort det og de som planlegger å gjøre det. «Dette burde vi bli flinkere på». Men så går det stort sett bra, så konsekvensen av å la det være er tilsynelatende liten. Tilsynelatende….
     
  • Kurset for nyansatte er det ytterst få som fullfører. Møter blir avlyst. Kurs blir utsatt. Det blir opp til den nyansatte å prioritere tiden riktig.
     
  • Det er ingen som har et konkret ansvar for Onboarding av nyansatte. «Det er feil» tenker du kanskje nå. Er det? Hva har HR ansvaret for at de lærer? Hva er deres Avdelingsleder sitt ansvar? Hva er Teamlederen sitt ansvar? Hvem sørger for at de vet hvordan de lagrer, deler, søker, samhandler på riktig måte? Hvem lærer dem å føre reiseregninger? Vent litt, den siste trenger du ikke bekymre deg for – den har de direkte personlig vinning på å lære seg.
     
  • Etter en stund oppsøker den nyansatte en annen ansatt for å få svar på ting. Det den lærer seg er det den vet at den skal spørre noen andre om. Det den lærer, er prisgitt hva personen som blir spurt har av kompetanse.

Så, hva er kompetanse hos dere? Og når dere først har opplæring, av nyansatte eller for alle - sørger dere for å forvalte kunnskapen, eller kjører dere One-hit-wonders i form av frivillig klasseromsundervisning? Kanskje finnes det mer effektive måter å gjøre det på?

For at man skal lykkes med Onboarding og brukeradopsjon av systemer, må det være mer enn én som blir med på diskusjonen:

  • Hva skal kompetanse være hos oss? Hvorfor er det viktig?
     
  • Hvem har ansvar for hva? IT-systemer, bedriftens rutiner, sertifiseringer, osv.
     
  • Hvordan kan vi effektivisere og strømlinjeforme informasjon og opplæring?
     
  • Hvordan forvalter vi kunnskapen til våre ansatte over tid?
     
  • Hvem har ansvaret for at vi begynner i dag?
     
  • Hvem er i teamet som sørger for at vi fortsetter?

En siste påstand: Det er penger å tjene på at deres ansattes kompetanse blir ansett, og forvaltet, som verdifull!

Hva tror du?

 

Legg igjen en kommentar