Slik når du salgsmålene dine med Dynamics 365

Hvorfor er et CRM-system selgerens beste venn?

Det legger til rette for god dialog med kundene basert på gode data, bidrar til økt salg og genererer høyere inntekter.

Hva du kan oppnå med et CRM-system

CRM står for Customer Relationship Management. Kort og godt handler det om å strukturere informasjonen du har om dine forretningsforbindelser slik at de oppnår fokus i din bedrift.

Gevinstrealisering er viktig for Skill. Sammen definerer vi de gevinstene dere ønsker å oppnå, men vi tror ikke svaret er så veldig langt fra disse 5 fordelene dersom dere tar i bruk en CRM-løsning implementert av Skill:

1. Det øker kundetilfredsheten

Fornøyde kunder er et must for enhver bedrift. De kommer tilbake og kjøper mer, og blir gode ambassadører for bedriften gjennom å anbefale produktene og tjenestene til andre.

Mer enn noen gang før ønsker kundene å ha et nært forhold til bedriften de kjøper hos. Kunden velger den leverandøren som han/hun har sterkest relasjon til. Flere kundeundersøkelser viser at den viktigste årsaken til at kunder velger å bytte leverandør er at de føler seg glemt eller oversett.

I Dynamics 365 for Salg blir all kunderelatert informasjon samlet, og dermed kan selgere enkelt analysere kundens behov og komme utfordringer i forkjøpet. Kundene opplever at du faktisk husker all kontakt du har hatt med dem. Dette er med på å gi ham/henne en behagelig og personlig kundeopplevelse, som igjen bidrar til økt salg og lojalitet.

2. Salgsteamet blir mer effektivt

CRM løsningen Dynamics 365 for salg gir salgsstøtte til selgerne. Det hjelper dem med å respondere raskere og til rett tid på henvendelser, noe som begeistrer enhver kunde. Kundene blir ikke oversett, siden selgere lettere kan planlegge fremover i tid.

Utarbeidelse av tilbud forenkles og kvalitetssikres da tilbudsmaler er lett tilgjengelig for alle selgere som benytter systemet. Vedlikeholdet av disse vil også forenkles dramatisk.

Dynamics 365 strukturerer salgsarbeidet, slik at salgsteamet kan bearbeide flere kunder og prosesser samtidig med kvalitet. Systemet veileder selgerne steg for steg gjennom salgsprosessen og hjelper dem med det de til syvende og sist er aller mest opptatt av: å selge mest mulig.

3. Det gir bedre markedsføringskampanjer

Dynamics 365 er en forretningsløsning hvor du samler og systematiserer informasjon om forretningsforbindelsene dine. Dataene gir deg innsikt i hva som fenger den og den kundegruppen. Dermed kan du enkelt segmentere kundene, slik at markedsføringskampanjene virkelig treffer blink.

Gjennom å analysere all data du har om kunden, kan du tilpasse ditt budskap og tilbud. CRM hjelper markedsavdelingen med å gjøre kommunikasjonen mer relevant og personlig. Relasjonen forsterkes, og du får etter alt å dømme en kunde som anbefaler deg til andre. Dessuten kan du enkelt identifisere kundegrupper som det må settes inn mer ressurser mot.

Dette blir viktigere og viktigere for å oppnå effekt av markedsføring i elektroniske kanaler.

Salg og marked kan spore alle leads og kampanjer fra A til Å. Dette gjør prosessen mer målbar når man samler informasjon i en arbeidsflate, noe som hjelper deg med å synliggjøre effekten av markedsarbeidet. Du vil også kunne benytte statistikk til å justere kommunikasjonen dersom den ikke treffer markedet helt slik du ønsker.

4. Det tiltrekker nye kunder

CRM gir deg nyttig informasjon om kundebasen. Er det hull som må tettes, vet du hvor. Ved for eksempel å utforske årsakene til at besøkende på nettsiden ikke konverterer til betalende kunder, kan du gjøre nødvendige tiltak for å optimalisere brukeropplevelsen og konverteringen.

Tar du hånd om dine kunder og gir dem en kundeopplevelse hvor ingenting er overlatt til tilfeldighetene, setter de pris på det og blir værende. Dessuten vil de snakke varmt om deg til andre. Dermed har du ikke bare fått ambassadører og fans – men også flere kunder!

5. Det øker salgsvolumet

CRM er et salgsverktøy som både gir deg stålkontroll på alle kunder og løser to av selgernes største utfordringer:

- Hvordan skal de finne og følge opp potensielle kunder?

- Hvordan skal de prioritere salgsaktivitetene?

Ikke minst blir selgerne mer mobile med CRM – når de er på farten, har de full tilgang til databasen og alle aktiviteter. De kan løpende dokumentere og oppdatere sin pipeline slik at kontrollen opprettholdes.

Oppsummering:

Teknologien beveger seg raskere og raskere, og det blir viktigere og viktigere å følge med i timen for ikke å bli hektet av i utviklingen.

Salg og markedsføring har forandret seg grunnleggende de siste 10 år. Mesteparten av informasjonen om produkter og tjenester vi er på utkikk etter, finner vi nå på nett. Kjøpsprosessen er dermed snudd på hodet. Vi som forbrukere har blinket oss ut aktuelle leverandører lenge før vi gir lyd fra oss.

I dag må selgere i større grad lytte til kundebehov og deretter tilby verdi i stedet for salgsrettede produktpresentasjoner.

Et CRM-system implementert og brukt riktig hjelper selgeren med å utføre beste praksis, prioritere salgsaktivitetene og bruke tiden optimalt. 

Et godt CRM-system er helt nødvendig for å lykkes med salg i 2017 og fremover.

Les mer om Skill sin løsning for salgsorganisasjoner på www.salgseffektivitet.no eller ta kontakt med oss på www.skill.no/kontakt for en nærmere prat om løsningen.

Legg igjen en kommentar