Dynamic 365 Portals 8.3 July Update 2017

Selv om Norge har vært i dvale i fellesferien har ikke Microsoft ligget på latsiden. De er godt i gang med sitt nye år og startet med et bang; July Update for Dynamics 365. Dette var rene julaften og versjon 8.3 av Portals kom med gavepakke etter gavepakke.

Jeg jobber full tid med portaler og har siden starten på 2017 støtt på det meste av de utfordringene man kan forvente med et produkt så nytt som dette. Det største av dem har vært responstiden fra Dynamics-siden til portal der en fullstendig refresh av hele portalen med 2-5 minutters nedetid var nødvendig for å få over alle store og små endringer. I løpet av sommeren har dette blitt betydelig bedre, og oppdateringene går nå som forventet løpende og er bare en enkel nettleser-refresh unna.

The boring stuff

Juli-oppdateringen kom med en hel rekke fikser på kjente bugs og feil. blant annet feilmeldinger på feil språk, feilmeldinger for nyopprettede entitets-skjemaer og feil ved rettighetstildeling. Se "Resolved Issues in Portal Capabilities Version 8.3.1.48" fra supportsidene til Microsoft for komplett oversikt over alt som er fikset.

The good stuff

Oppdateringen til versjon 8.3 førte heldigvis med seg mer enn bugfiksing; vi fikk også nye funksjoner og forbedringer som vedlegg i kunnskapsartikler, import av metadata-oversettelser, Single Sign-on (SSO) med støtte for Azure AD B2C, støtte for at ikke-global admin (O365) kan administrere portaler, tracking cookie og cashing av header og footer for å lette lasting av siden, for å nevne noen. Oversikten over forbedringene og dokumentasjon finnes alltid på "What's new in portal capabilities for Dynamics 365".

This just in: Administration Wizard

Den kuleste og mest etterlengtede funksjonen for de som er nye til portaler er nok en helt ny veiviseren (wizard) for å styre rettigheter og synlighet for entiter ut til portal. Dette er helt klart noe av det jeg synes var vanskeligst å finne ut av; sikkerhet og rettigheter. Det er mange ulike lag som til sammen utgjør synligheten i portal, og denne nye veiviseren oppretter entitets-skjemaer og lister, entitets-rettigheter og nettside-sikkerhet utfra dine kriterier og valg. Dette fungerer for eksiterende og nye entiteter, og du får et godt utgangspunkt for videre tilpasning med timer arbeid spart. Sjekk ut den nye veiviseren på Dynamics 365 portals: Administrative Wizard. 

Hvordan får jeg alt dette?

For eksisterende portaler er det enkelt å oppdatere til siste versjon gjennom å oppdatere solution-pakken for portalene du har aktivert i Office 365 Admin Center. De pakkene som er klare for oppdatering har en "Update Available"; klikk på knappen og se status endres til "Installation pending" og til sist "Installed". Dette tok opptil et par timer for den ene av portalene jeg administrerer, så ha tålmodighet. Fullstendig veiviser for "How to upgrade the Solutions for a Microsoft Dynamics CRM Portals Deployment".

What's new and coming?

Jeg kan anbefale å investere én time i måneden på å delta på "What’s new and highlights from Microsoft Dynamics 365". Her får vi oppdateringer og siste nytt fra hele Dynamics 365 verden og alltid nyss om det nyeste først.

 

Legg igjen en kommentar