Er e-post et godt samhandlingsverktøy?

E-post har gått fra å være et verktøy som effektiviserte arbeidshverdagen, til noe som beskrives som støyende og et hinder for produktivitet. Hvordan ble det sånn? Og hva er løsningen?

E-post og spesielt intern e-post med endeløse diskusjoner frem og tilbake kan ta motet fra de fleste Ta en kikk på denne videoen som illustrer problemet:

 

Sosiale medier og mekanismene for utveksling av meldinger og informasjon har vist seg å fungere, og dette treffer nå også bedriftsløsningene. For at dette ikke skal bare bli en "hype", men faktisk gi kunne verdi over tid tror jeg det er viktig at denne type sosiale verktøy har en bestemt funksjon og at dette er klart kommunisert. "vi skal ikke sende intern e-post til grupper av ansatte". Videre har jeg stor tro på å bruke verktøy ala yammer som en del av miksen verktøy til å gjennomføre for eksempel et prosjekt. Et prosjektrom inneholder typisk dokumentlagring, oppgaver/milepæler osv. Men hvorfor skal det ikke også inneholde en nyhetsstrøm hvor man diskuterer prosjektet og relevante temaer tilknyttet dette? Tenk hvor mye lettere det er å "onboardes" prosjektet som ny, når all relevant intern kommunikasjon er flyttet fra innbokser til et felles prosjektrom som utnytter det beste fra sosiale medier på en bedriftsintern plattform.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar