Samhandling- og prosjektstyringsverktøy: Microsoft Teams og Dynamics 365 PSA, og Nyheter fra Microsoft Ignite

Fra en prosjektleder sitt perspektiv er velfungerende teknologi viktig, og ikke minst verktøyene man skal benytte. Over mange år har jeg benyttet ulike verktøy, noen mindre fungerende, noen helt ok, men kanskje ikke noe som omfavner det meste. Siste året har det dog skjedd mye fra Microsoft sin side rundt samhandling i prosjekter, men også prosjektstyring. Bedre verktøy, og mer integrerte løsninger.

 

Microsoft Teams:

Jeg har benyttet Teams som samhandlingsverktøy i prosjekter siden dette kom for ca 6 mnd siden. Dette har jeg benyttet sammen med teamene jeg har internt, alt fra mindre til større prosjekter, og dette har fungerer veldig godt, og en helt klar forbedring ifht tradisjonelle prosjektrom i SharePoint. Microsoft Teams er en del av Office 365, og er basert på en gruppe i Office 365 som igjen benytter seg av bla Skype for Business og SharePoint, nå integrert. Man reduserer mengde mail, og nye deltagere i prosjektet, kommer seg raskt inn i historikken i prosjektet. Dynamikken i samtalene gir også en fordel i prosjektene. En annen god fordel her, er at man i tab’s (faner) direkte i Teams kan legge opp aktivitetshåndteringsverktøyene/kanbans, som f.eks. Visual Studio Team Services (VSTS), Jira, eller Microsoft Planner (som eksempler). Som bruker i Teamet trenger du ikke starte applikasjonene, men kan oppdatere rett i bidet i Teams. Bilde 2 er eksempel på VSTS kobling til KanBan dashboard.

 

Den svært etterlengtede og vesentlige funksjonen som «alle» Teams brukere har ventet på, er mulighet for «gjeste tilgang», altså å la eksterne få tilgang, som for eksempel slippe kunder inn i prosjektsamhandlingen. Dette var forsinket, men ble lansert nå i september.  Dette ble dog lansert med en begrensing foreløpig, og det er at eksterne må ha Office365 konto/lisens på sin side med AD Azure. Mange har dette, men ikke alle.

I Skill benytter vi Teams utover prosjekter også, som for eksempel samhandling i avdelinger, salgsarbeid rundt kundecaser mm.

 

Nyheter

Etter en uke som deltager på Microsoft Ignite konferansen i Orlando, har jeg sett mange nyheter på mange områder, ikke bare Office 365, men det var helt tydelig at Teams videreutvikles, og er et stort satsningsområde også utover Office365 suiten.  Det ble også lansert at Teams blir Microsofts primære kommunikasjonsklient i Office 365, og dermed om noe frem i tid erstatte Skype for Business.

Rundt ekstern deling, ble det stadig vist skjermbilder under presentasjoner med ulike påloggingsmuligheter for eksterne, som med en Microsoft konto osv. Dette er under utvikling av Microsoft, og ligger i roadmap, og vil være essensielt for samhandling med personer uten Office 365.

I tillegg ligger det i utvikling å kunne håndtere større og mer komplekse prosjekter i roadmap fra Microsoft, og også med tettere integrasjon med Dynamics 365.

Dynamics 365 Project Service Automation er svært spennende, og jeg ser virkelig frem til å ta dette i bruk. Dette er en prosess fra salg til prosjektstyring og fakturering, med mulighet for bla ressursbooking, ressursstyring, planlegging av prosjektet med integrert MS Project, Office 365, og har også timeføring, fakturering, rapportering mm. Dette vil gi et verktøy for hele prosjektstyringen, og en enorm forretningsgevinst for virksomheter som er prosjektorienterte.

Bilde 3 illustrerer Dynamics 365 Project Service Automation prosessen, og integrerte verktøy som blir benyttet:

 

Med alt dette, vil du sitte igjen med et mer komplett prosjektstyringsverktøy! Jeg vet at jeg ser frem til mye spennende i tiden som kommer!

 

 

Legg igjen en kommentar