Endelig tar Microsoft oss markedsførere på alvor! Dette har jeg ventet på i 15 år!

Dynamics 365 Marketing er ikke bare et oppkjøp eller samarbeid som ser fint ut for aksjeverdien og i PowerPoint. Microsoft mener alvor.

Jeg har jobbet med Microsoft Dynamics CRM (nå Dynamics 365 Customer Engagement) i snart 15 år og i alle disse årene har Markedsføring vært en av 3 hovedmoduler ved siden av Salg og Kundeservice. Sistnevnte kanskje beste i klassen, men når det har kommet til markedsføring har løsningen ikke en gang løst de enkleste behov uten 3. parts løsninger som også har hatt så mange mangler og feil at det har satt både tålmodighet og enkelte kundeforhold på prøve.

For litt over ett år siden fikk jeg tilgang på en tidlig versjon av Dynamics 365 Marketing. Tror aldri jeg har gledet meg så mye til å få kloa i nye software og forventningene var skyhøye. Skuffelsen ble enorm når løsningen ikke på noen område tilfredsstilte mine forventninger. Faktisk var skuffelsen så stor at jeg vurderte om min karriere skulle fortsette på Microsoft-plattform.

...Men så begynte det å skje spennende ting på vårparten 2019.

I Skill begynte vi å få god dialog med mennesker som sitter tett på utviklingen av Dynamics 365 Marketing. Jeg fikk raskt følelsen av at denne gangen mente Microsoft alvor - de hadde faktisk ambisjoner om å lage et kraftfullt markedsføringsverktøy - dette var ikke bare et oppkjøp eller samarbeid som så fint ut for aksjeverdien og i PowerPoint slik vi hadde sett ved noen anledninger før.

April-releasen gir meg troen tilbake på Dynamics 365 Marketing
Når vi traff april gledet vi oss stort til at aprilreleasen skulle komme, og ja, løsningen ble bedre og jeg begynte så smått å produksjonssette noen av mine egne nurturingløp og kampanjer, men fortsatt opplevde man en rekke utfordringer som gjorde at brukeropplevelsen ikke var optimal.

...det er først når oktober-releasen nå er på plass jeg har blitt superfan!

Endelig har jeg klokketro på at vi sammen med Microsoft vil ta markedsandeler og vinne markedsføreres hjerter i tiden fremover. Løsningen oppleves nå brukervennlig, responsiv og inneholder en rekke smarte features.

De viktigste funksjonene oppsummert:
  • Segmentering. Endelig har vi fått et kraftig segmenteringsverktøy som er både mer brukervennlig, visuelt og som håndterer ekskludering og "negative" søk.
  • E-postutforming. Brukervennlig drag and drop editor med gjenbrukbare maler og innholdsblokker. Fin implementering av A/B-testing.
  • Kundereiser. Markedsautomasjon er viktig for moderne markedsføring. Implementasjonen og fleksibiliteten i Dynamics 365 for Marketing er noe av det bedre jeg har sett. Veldig glad for å se at man har bygget inn AI for å gjøre kundereisene bedre.
  • Integrasjon med dine nettsider. Native og responsivt webinnhold og skjemaer for dine nettsider som støtter preutfylling. Statistikk om webadferd sendes rett tilbake til Dynamics 365 Marketing for bruk i segmentoppbygging og kundereiser. Vi ser også på hvordan man kan sette opp leadsscoring.
  • Integrasjon mot Sosiale Medier. Det finnes spennende integrasjoner mot Facebook, Twitter og ikke minst en kraftig LinkedIn-integrasjon.
  • GDPR og personvern. Microsoft tar GDPR på alvor og har en rekke funksjoner for god GDPR som strekker seg utover rene samtykkeskjemaer, men som også tilfredsstiller krav til loggføring og sporbarhet.
  • Integrasjonsmuligheter med 3. part. Det er en rekke muligheter for å integrere Dynamics 365 for Marketing med 3. parts løsninger, både for å datautveksling, men også for å berike funksjonaliteten i f.eks en kundereise.
Man kan ikke evaluere Dynamics 365 Marketing uten å samtidig ha et blikk på hva annet Microsoft kommer med om dagen.
Microsoft viser virkelig muskler om dagen og kommer med en rekke spennende løsninger for oss innen salg og markedsføring. Jeg tenker da spesielt på hvordan Microsoft nå tar grep om AI (Artificial Intelligence) og gjør AI tilgjengelig for virksomheter uten enorme budsjetter. Customer Insight og AI for Sales er selvstendige applikasjoner, men som integrerer seg allerede godt inn i Dynamics 365 Marketing.

Kanskje Microsofts mest brukervennlige løsning noensinne, Dynamics 365 Customer Voice, er allerede tett integrert med kundereiser i Dynamics 365 Marketing.

At Microsoft kjøpte opp LinkedIn begynner vi nå virkelig å se effekten av med spennende integrasjoner gjennom Sales Navigator, men nå sist også med integrasjon mot annonseplattformen til LinkedIn. Jeg gleder meg til å se hvilke betydning dette kan få for min ABM-markedsføring (Account Based Marketing).

Det er fristende å også nevne betytningen av Microsoft Power Platform og Common Data Service (CDS) som er datalaget i bunn, men viktigheten av dette i denne sammenheng er det ikke mulig å nevne kort så det må bli en egen blogg.

Før var kanskje manglende støtte for markedsføreren et argument for å ikke gå for Dynamics 365, nå bør det være motsatt; selskaper bør vurdere Dynamics 365 pga salg- og markedsføringsverktøyene.

Endelig slipper markedsføreren som jobber i selskaper som er på Microsoft Dynamics plattformen å bruke 3.parts løsninger eller selvstendige systemer. Endelig kan vi få til god "smarketing" og få full utnyttelse av den innsikten som ligger i at markedsføreren bruker det samme verktøyet som de som sitter med f.eks salg og kundeservice. Og det uten at markedsføreren må gå på akkord med hvordan han eller hun ønsker å jobbe for å drive god, moderne markedsføring.

Publiser en kommentar