Slik blir du mer effektiv på hjemmekontoret

Her er våre tips til hvordan du kan strukturere dagen på hjemmekontoret, så det ikke går ut over produktiviteten.

Bilde av datamaskin, telefon og notatblokk

Mange fikk et brutalt møte med hjemmekontortilværelsen våren 2020. Selv om de fleste har hatt muligheten til å ha hjemmekontor nå og da, var nok de færreste forberedt på å ha hjemmekontor hver eneste dag i flere måneder i strekk.

Samfunnet er i ferd med å åpnes igjen, men det er likevel mange som fortsatt må belage seg på å jobbe hjemmefra i lengre perioder i månedene som kommer. Her er våre seks beste tips for å forbli effektiv og produktiv på hjemmekontoret:

  1. Behold jobb-rutinene også fra hjemmekontoret. Stå opp til normal tid, spis en god frokost, ta på deg jobbklær og forsøk å beholde et tydelig skille mellom jobb og fritid. Det hjelper å ha et eget hjemmekontor-område med ekstern skjerm, kontorstol og annet som gjør at man kan jobbe komfortabelt en hel arbeidsdag uten store forstyrrelser.

  2. Husk å ta pauser! Når man sitter på hjemmekontor er det fort gjort å bli sittende foran skjermen åtte timer i strekk uten nok bevegelse. Mange har aktivitetsarmbånd som minner dem på å strekke på beina med jevne mellomrom, men om du ikke har et slikt armbånd, bør du legge inn påminnelser på telefonen eller i jobbkalenderen.

  3. Legg inn fokustid i kalenderen. Finn to timer hver dag hvor du ikke har møter, som du kan jobbe effektiv og uforstyrret. Selvfølgelig vil det bli det av og til booket inn møter i fokustiden, men det er viktig å forsøke å beholde nok tid til fokusarbeid i løpet av uka, og etter hvert jobbe inn en kultur på at man skal forsøke å unngå møter der folk har lagt inn fokustid i kalenderen.

  4. For møtearrangører: forsøk å avslutt møtene 5-10 minutter før tiden er brukt opp, så man får en liten pause mellom Teams-møtene. Det blir fort veldig travelt med «back-to-back-møter» i Teams uten den naturlige pausen man ville fått på kontoret hvor man går mellom møterom.

  5. Spis en ordentlig lunsj, og ta lunsjpause til cirka normal tid. Det er viktig med nok energi, så husk å beholde måltidsrutninene også på hjemmekontoret. Legg også gjerne inn en gåtur utendørs i lunsjpausen jamfør punkt to.

  6. Logg av etter arbeidsdagens slutt, slik at du beholder skillet mellom jobb og fritid som nevnt i første punkt. Selv om det er fint å være tilgjengelig, så er det også viktig å gi hjernen og kroppen en pause fra jobb og nok tid til å koble av.

Distraksjonene kan være mange på hjemmekontoret, så det krever kanskje litt ekstra disiplin å opprettholde effektiviteten. I tillegg er det viktig å ha gode verktøy for å kunne samarbeide med kollegaer eksternt.

Lær mer i dette webinaret.

Ta kontakt med oss i dag om din bedrift trenger hjelp med implementering av digitale samarbeidsverktøy.

Vil du høre mer?